torsdag 8 januari 2015

ADD

Skrev inget igår då jag log med huvudvärk hela dagen, har även ont idag med.
Men tror det är spännings huvudvärk, då det var väldigt stort steg jag tog idag. Som ni vet (tror ja) så har ju jag diagnosen ADD. Har ätit medicin för det innan jag blev gravid med Vincent, men slutade så fort jag plussade då det inte är bra för bebis i magen att äta så pass starka mediciner för så små foster. Har inte känt att jag har behövt medicin efter det. Men efter Noel hade det något, mitt humör är verkligen upp och ner hela tiden, känner mig super stressad hela tiden, och blir jätte lätt sur/arg. Vilket tyvärr går ut över andra, framförallt barnen, vill inte behöva bli så arg på Vincent när han trotsar så mycket som han gör nu, eller bli arg när Noel är på Vincent så mycket(drar han i håret m.m). 

Så i september ringde jag vårdcentralen och bad om hjälp, eftersom jag hade så bra kontakt med det på öppna psykiatrin förut så ville de att jag skulle fortsätta där. Så nu ca 3 månader senare fick jag äntligen en tid till en ny läkare. Och herregud vilken läkare! Hon verkligen lyssnade på mig och förstod precis vilken hjälp jag vill ha. 

Så nu har jag fått nya mediciner, en för ADD dvs för att dämpa ångesten och få igång hjärna lite. Svårt att skriva ner hur allt ska hjälpa mig, men venlafaxin 37,5 mg ska alltså hjälpa mig med ADD och "sparka igång" mig lite.Men den är egentligen antidepp medicin, men den fungerar nästan precis som min förra medicin strattera, fast denna ska tydligen kunna hjälpa lite mer.  Fick även hydroxyine 25 mg vilket jag ska ta när ångesten är som värst och även till natten. Men den är lätt så jag ska vakna av barnen. 


Men blev lite förvånad över att hon inte skickade mig till en psykolog när jag ändå var där, men jag kunde verkligen prata med henne också vilket kändes super skönt. Nu hoppas jag på att medicinerna fungerar som de ska, och att jag kan få tillbaka lite energi och hitta lugnet igen.  

Om ni vill kan jag fortsätta skriva om hur medicinerna fungerar och även hur jag upplever min ADD och hur den påverkar mig. Vet att jag är rätt dålig på att blogga, men vill verkligen kunna nå flera med ADD som gärna har barn med, hur de lever och upplever allt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar